Wielu użytkowników zastanawia się jak często serwisować swoje BMW. Jest to dylemat zarówno świeżych fanów marki jak i wieloletnich entuzjastów, których wątpliwości budzi na przykład wymiana oleju co 30 000 km. Co oznaczają wskazania CBS (Condition Based Service), i czym w ogóle jest ten system?
W skrócie CBS to system monitorowania potrzeb serwisowych Twojego BMW oraz MINI. Zaprojektowany został przez inżynierów z Monachium, aby dbać o Twój samochód i pozwolić zaplanować Ci wizytę serwisową tak, aby oszczędzić Twój czas.
W iDrive znajdziemy kilka kluczowych do utrzymania mobilności pojazdu pozycji serwisowych, takich jak:
- olej w silniku,
- klocki przednie i tylne,
- filtr klimatyzacji,
- ogólna kontrola pojazdu,
- badanie rejestracyjne,
- kontrola emisji spalin,
- filtr cząstek stałych.
Wymiana oleju w silniku od wielu lat zalecana przez producenta w trybie "Long Life" budzi wiele kontrowersji. Spróbujemy znaleźć odpowiedź na nurtujące wszystkich użytkowników pytania: "Czy 30 000 km na jednym oleju to nie za dużo?" i "Dlaczego producent zdecydował się na wydłużenie interwałów olejowych skoro może to mieć wpływ na trwałość naszych silników?"
30 000 km na jednym oleju to kompromis pomiędzy kosztami utrzymania, a trwałością samochodu, którego cykl życia wg. producenta to około 5 lat i 200 000 km.
Podyktowane jest to też analizą sposobu eksploatacji aut. Przykładowo na rynku niemieckim, gdzie średnie roczne przebiegi samochodów ich marek są o około 54% wyższe od ogółu pojazdów poruszających się po ich drogach.
Jazda na długich trasach zmniejsza stopień degradacji oleju, a jak się to wpisuje w eksploatację BMW w Polsce?
Producent z poziomu diagnoskopu serwisowego daje możliwość skrócenia interwałów serwisowania pojazdu, dostosowania komunikatów CBS do potrzeb i sposobu eksploatacji samochodu. Bardzo często spotykamy się z taką prośbą ze strony świadomych użytkowników marki.
Jest to również kompromis wynikający z kosztów wprowadzenia nowego modelu na rynek, gdzie producent zobowiązany jest przedstawić ilość odpadów jakie dany pojazd wygeneruje w cyklu swojego życia. W tym miejscu BMW podjęło decyzję za nas, obniżając koszt związany z ochroną środowiska, który wiąże się z wymianą oleju i wydłuża jego okres wymiany do wartości granicznych.
Tym samym kompromisem zostały niestety objęte również oleje w napędach:
- olej w układzie wspomagania ( nie dotyczy EPS),
- olej w dyferencjale osi tył,
- olej w dyferencjale osi przód (tylko xDrive),
- olej w manualnej skrzyni biegów,
- olej w ASB,
- olej w VTG,
- olej w układzie klimatyzacji.
Wszystkie wymienione jako "Lifetime" zużywają się i starzeją wymagając tak naprawdę interwałowej wymiany co najmniej raz na 3 lata, aby smarowane nimi podzespoły jak najdłużej utrzymywały się w obszarze wypłaszczenia krzywej zużycia, kiedy to samochód dostarcza najwięcej radości z jazdy przy rozsądnych kosztach utrzymania.
W BMW Ślusarczyk wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom Klientów, którzy w naszej ofercie znajdą serwisy olejowe z czyszczeniem i konserwacją układów smarowania, a dzięki oryginalnym urządzeniom diagnostycznym możemy pomóc dopasować częstotliwość wymianu oleju do Państwa stylu eksploatacji.