Profesjonalny serwis specjalizujący się w marce BMW
Nowoczesne skrzynie automatyczne to bardzo skomplikowane i precyzyjne komponenty pojazdu, wymagające specjalistycznej obsługi. Dzięki wyposażeniu naszego serwisu w urządzenia do obsługi skrzyń automatycznych renomowanych firm Liqui Moly i Ravenol oraz wieloletniemu doświadczeniu, wykonujemy usługę dynamicznej wymianu oleju w skrzyni automatycznej.
Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów (ASB) jest procesem, który umożliwia wymianę CAŁEGO oleju w układzie. Przy wymianie metodami tradycyjnymi (grawitacyjnie / statycznie) wymieniane jest zaledwie 40-60% płynów. Reszta pozostaje w przewodach, sterowniku, konwerterze. Tak naprawdę, wymiana tradycyjna to rozmieszanie nowego oleju w starym.
Klienci często pytają: "Słyszałem, że w niektórych automatycznych skrzyniach biegów oleju się nie wymienia. Czy to prawda?" Odpowiadamy z całą stanowczością: NIE! Dlaczego nikt nie ma wątpliwości co do zasadności wymiany oleju w silniku? Analogicznie powinno być ze skrzynią biegów, bowiem to właśnie ona przenosi na koła wygenerowaną przez silnik moc. Obciążenia pomiędzy elementami są ogromne, w związku z czym, jakość środka smarnego ma kapitalne znaczenie. Dzięki specjalistycznemu sprzętowi i środkom Liqui Moly, jesteśmy w stanie wyczyścić cały układ olejowy i kanały skrzyni biegów. Urządzenie zostaje wypłukane ze starego płynu i osadów, następnie uzupełnione nowym olejem o odpowiedniej specyfikacji, zgodnej z zaleceniami producenta. Polecamy stosowanie oryginalnych środków smarnych (lub zastąpienie ich produktami porównywalnej jakości). Następnie wymieniamy filtr w ASB. Dzięki temu skrzynia biegów znów zaczyna pracować w warunkach fabrycznych. Taki sposób wymiany oleju zapewnia natychmiastowy, bardzo odczuwalny wzrost płynności działania i komfortu przełączania. Skrzynia przestaje szarpać, biegi zmieniają się cicho, bez zbędnych opóźnień. Aby osiągnąć oczekiwane efekty, skrzynia nie może byc uszkodzona.
Olej w ASB pracuje w bardzo ciężkich warunkach, przepompowywany jest bardzo cienkimi kanalikami. Oprócz smarowania mechanizmów, odprowadza ciepło i chłodzi skrzynię biegów. Takie wykorzystanie powoduje jego degenerację i utratę właściwości, co objawia się pogorszeniem sposobu pracy skrzyni biegów (szarpanie, opóźnienia przy przełączaniu biegów, hałas). Lekceważenie tych objawów doprowadzi do nieuchronnej i czasem bardzo kosztownej awarii.
Oczywiście! Faktycznie w samochodach marki BMW można znaleźć takie informacje, że olej jest typu Lifetime. Oznacza to, że przewidziany jest na "życie podzespołu", ale nie pojazdu! Po osiągnięciu wartości granicznej (zazwyczaj ok 200 000 km) skrzynia - wg producenta samochodu - nadaje się do generalnego remontu lub wymiany. Wtedy oczywiście stosuje się już nowe środki smarne.
Producenci skrzyń biegów (w BMW dominuje ZF) zalecają wymianę oleju w ASB nie rzadziej niż co 50 000 km. Skąd ta różnica? Odpowiedzią jest pytanie: co producentowi samochodu bardziej opłaca się wymieniać: całą skrzynię czy olej? Trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jeden fakt - dla producenta samochodu najważniejszy jest "pierwszy klient", który kupuje nowy samochód. Obecnie, wyjątkowe są sytuacje, by pierwszy właściciel użytkował samochód więcej niż 200 000 km. Takiemu klientowi trzeba zapewnić stosunkowo niskie koszty eksploatacji, ryzykując nawet przedwczesne zużycie podzespołów (stąd wydłużanie m.in. interwałów przeglądowych do 30 tysięcy kilometrów, a nawet więcej). Do 200 000 km nic poważnego nie powinno się wydarzyć, a przy takim przebiegu samochód przeważnie przechodzi w ręce kolejnego właściciela. Zadowolony "pierwszy klient" wróci po nowy samochód.
Przyczyny mogą być dwie:
1. Skrzynia była już uszkodzona i wymiana oleju zbiegła się z awarią. Rzadko spotykana sytuacja, ale jednak możliwa.
2. Wymiana była wykonana metodą "statyczną". Wprowadzenie do układu nawet niewielkiej (3-4 litry) ilości nowego oleju o silnych właściwościach myjących, spowodowało oderwanie nagromadzonych w kanałach skrzyni biegów zanieczyszczeń (cząstek stałych) i ich przetransportowanie w okolice układu sterowania. Zaczęły się blokować elektrozawory i stąd efekt szarpania, niewłaściwej pracy. Jedynym rozwiązaniem jest dokładne płukanie skrzyni biegów specjalnymi środkami, usunięcie CAŁEGO starego oleju i zastąpienie go świeżym (czyli pełny proces dynamicznej wymiany).
Sprawdź nasz serwis BMW, który naprawi Twoja usterkę.
Dysponujemy sprzętem umożliwiającym taki proces w większości samochodów dostępnych na rynku wykorzystujących różne rozwiązania (w tym CVT, DSG, Multitronic i inne).
1. Do rozgrzanej skrzyni biegów podłączamy urządzenia ATF Exchanger.
2. Usuwamy stary olej ("wypchnięcie" zużytego płynu pompą przy jednoczesnym wprowadzeniu nowego - brak ryzyka pracy skrzyni "na sucho").
3. Świeży olej zastępuje olej przepracowany (olej jest ważony, ilość w pełni monitorowana). Proces wymaga zużycia ok 3 litrów więcej oleju niż pojemność skrzyni. Ten dodatkowy olej wykorzystywany jest do zupełnego usunięcia zużytego płynu.
4. Wymieniamy filtr oleju skrzyni biegów na nowy.
5. Kontrola poziomu środków smarnych w skrzyni.
6. Adaptacja skrzyni biegów do nowych warunków pracy (wykonywana za pomocą diagnoskopu).
Dziękujemy za kontakt. Skontaktujemy się z Tobą tak szybko jak to możliwe.